În decembrie 2024, Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu, în urma unei informații prezentate din partea unei jurnaliste, cu privire la exploatarea prin muncă forțată, abuz și tratament degradant aplicat unei femei cu dizabilități, ea fiind beneficiara unui Centru de Plasament Temporar pentru Persoane cu Dizabilități.
Investigația Avocatului Poporului
În procesul de invesigare, pentru a verifica situația, angajații Oficiului Avocatului Poporului (OAP) au efectuat mai multe vizite inopinate de documentare și monitorizare. În cadrul acestora, au fost intervievați factori de decizie ai instituției, beneficiarii Centrului și însăși victima. Rezultatele investigației au confirmat suspiciuni rezonabile privind:
- Exploatarea prin muncă forțată a beneficiarei;
- Încălcarea dreptului la protecție împotriva violenței, abuzului verbal și intimidărilor;
- Expunerea la tratament degradant și încălcarea dreptului la integritate fizică și psihică.
Acțiunile întreprinse pentru protecția victimei
În baza informațiilor preluate, în scopul protecției drepturilor persoanei, Avocatul Poporului Ceslav Panico a demarat o serie de acțiuni:
- Sesizarea Procuraturii Generale și a Procuraturii teritoriale, solicitând investigarea acțiunilor angajaților Centrului prin prisma componențelor de infracțiune prevăzute la art. 165, 166/1, 168 Cod Penal; asigurarea protecției victimei de eventuale acțiuni de răzbunare, intimidare; asigurarea garanțiilor pentru „Adaptare rezonabilă”.
- Asigurarea asistenței juridice pentru victimă, prin implicarea Organizației Internaționale pentru Migrație (OIM), care va acoperi costurile pentru apărarea acesteia.
- Sesizarea Ministerului Muncii și Protecției Sociale pentru a asigura transferul victimei într-un alt serviciu de asistență socială, care să-i garanteze protecția fizică și psihică.
Rezultatele intervenției
În urma acestor demersuri, Procuratura a deschis un dosar penal pentru trafic de ființe umane în scop de exploatare prin muncă, iar victima a fost recunoscută ca parte vătămată în dosar și plasată cu o altă persoană într-un centru de protecție.
Avocatul Poporului atrage atenția că asemenea cazuri sunt rezultatul unui management defectuos al centrului de plasament din perspectiva protecției drepturilor omului și al lipsei unor mecanisme eficiente de monitorizare. Insuficiența cadrului legal și lipsa unor măsuri eficiente de protecție pot genera un mediu favorabil exploatării prin muncă, abuzului fizic, emoțional și psihologic, afectând în mod special femeile cu dizabilități instituționalizate.
Dea lungul anilor, Avocatul Poporului și Consiliul pentru Prevenirea Torturii (CpPT) au venit cu mai multe rapoarte de constatare a problemelor din centrele de plasament și au adresat un șir de recomandări instituțiilor pentru a îmbunătăți situație în aceste locuri.
Norme legale încălcate și necesitatea reformelor
Aceste abuzuri sunt în contradicție cu legislația națională și internațională, inclusiv:
- Art. 44 din Constituția Republicii Moldova – Interzicerea muncii forțate;
- Art. 165, 166/1 și 168 din Codul Penal – Traficul de ființe umane, tortura și munca forțată;
- Legea nr. 241/2005 – Prevenirea și combaterea traficului de ființe umane;
- Art. 4 din Convenția Europeană a Drepturilor Omului – Interzicerea sclaviei și a muncii forțate;
- Convenția ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilități, articolele 15, 16 și 27 privind protecția împotriva exploatării și promovarea incluziunii sociale.
Un exemplu concret al necesității unor măsuri urgente este recenta decizie a Curții Europene a Drepturilor Omului (I.C. împotriva Republicii Moldova, 27 februarie 2025), care a constatat că statul nu a oferit protecție efectivă unei femei cu dizabilitate, reținând că deficiențele legislative și inacțiunea autorităților au contribuit la încălcarea drepturilor acesteia. CEDO a subliniat că aceste carențe au dus la încălcarea articolelor 3, 4, 8 și 14 din Convenția Europeană a Drepturilor Omului.
Angajamentul Avocatului Poporului
Avocatul Poporului va continua să monitorizeze acest caz, dar și să investigheze mai departe respectarea drepturilor persoanei, și să urmărească desfășurarea investigațiilor derulate de autorități, asigurând că drepturile victimei sunt respectate. Totodată, instituțiile responsabile trebuie să implementeze măsuri concrete pentru prevenirea unor astfel de situații în viitor.
