„În 2024, societatea noastră a fost marcată de crize regionale, instabilitate geopolitică și un val alarmant de dezinformare și discurs de ură. Este vital să consolidăm educația pentru drepturile omului, să promovăm gândirea critică și să protejăm apărătorii drepturilor omului – jurnaliști, avocați, activiști – de orice intimidare sau represalii. Mai mult ca oricând, avem nevoie de instituții independente și respectate, capabile să intervină în apărarea celor vulnerabili.” — Ceslav Panico, Avocatul Poporului.
Pornind de la acest diagnostic tranșant, Oficiul Avocatului Poporului (OAP) a publicat Raportul anual privind respectarea drepturilor și libertăților fundamentale în Republica Moldova pentru anul 2024 (Raport). Documentul oferă o analiză complexă a principalelor tendințe, progrese și regrese în materie de drepturi ale omului, reafirmând angajamentul instituției pentru transparență, responsabilitate și protejarea celor mai vulnerabili membri ai societății.
Unul dintre cele mai grave derapaje identificate în Raport se referă la tentativele de ingerință în activitatea Ombudsmanului, ceea ce pune în pericol independența constituțională a instituției. OAP atenționează că o instituție națională pentru drepturile omului nu poate funcționa eficient în absența garanțiilor de independență funcțională și financiară, conform standardelor internaționale.
În pofida presiunilor și a tentativelor de ingerință, Oficiul Avocatului Poporului și-a menținut angajamentul față de mandatul său și a continuat să contribuie activ la parcursul european al Republicii Moldova. În 2024, OAP a participat la screening-ul privind drepturile omului și a inițiat crearea unui mecanism independent de monitorizare a implementării Convenției ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilități.
În acest context, Vasile Coroi, Avocatul Poporului pentru drepturile copilului menționează că:
„În Republica Moldova, standardele internaționale de drepturile copilului sunt în mare parte încorporate în cadrul normativ național, dificultăți existând în special în ceea ce privește implementarea. Bineînțeles că există spațiu de îmbunătățire și a cadrului normativ, iar o oportunitate în acest sens o reprezintă procesul de aderare la Uniunea Europeană, care presupune realizarea alinierii cadrului normativ, a proceselor și practicilor naționale în domeniul drepturilor copilului, la standardele UE.”
Raportul din 2024 reflectă o serie de evoluții pozitive în domeniul protecției drepturilor copilului. Printre acestea, se remarcă accelerarea procesului de dezinstituționalizare, cu 129 de copii integrați într-un mediu familial, dintre care 23 cu dizabilități. Au fost pilotate servicii esențiale precum asistența parentală profesionistă (APP) pentru copii cu dizabilități severe și pentru copii cu probleme emoționale complexe, precum și APP de urgență, o alternativă de tip familial valoroasă pentru prevenirea instituționalizării copiilor. De asemenea, cu suportul UNICEF, a fost completat sistemul de asistență și protecție socială cu 150 de specialiști în protecția drepturilor copilului.
O realizare foarte importantă din 2024 o reprezintă îmbunătățirea sistemului de colectare a datelor, prin dezvoltarea Sistemului informațional în domeniul protecției copilului. Sistemul informațional îmbunătățește managementul de caz al copiilor aflați în evidența autorităților competente, urmărirea serviciilor sociale prestate copiilor, a formelor de protecție identificate pentru copii și înlocuiește procesele de raportare manuală.
Aspectele cele mai problematice în 2024 privind realizarea drepturilor copilului au continuat să fie legate de disponibilitatea, accesibilitatea, acceptabilitatea și calitatea serviciilor de suport pentru familiile cu copii aflate în dificultate, a serviciilor pentru copii cu comportament antisocial/ nevoi emoționale complexe, și protecția copiilor față de orice formă de violență. Continuă să existe lacune în ceea ce privește executarea hotărârilor judecătorești privind stabilirea domiciliului copilului, respectarea programului de întrevederi și plata pensiei de întreținere.
De asemeni, Raportul evidențiază și alte provocări persistente din domeniile care necesită acțiuni urgente, precum:
Sănătatea: există probleme legate de accesul la tratamente, lipsa serviciilor comunitare în sănătatea mintală, lipsa unei legi privind malpraxisul medical și plățile informale în sistemul medical.
Justiția: deși reformele continuă, rămân probleme legate de accesul la justiție, tergiversarea proceselor și calitatea apărării juridice pentru grupurile vulnerabile.
Protecția avertizorilor: Aplicarea Legii nr. 165/2023 este încă deficitară, iar efectele represaliilor persistă.
Accesul la informație: Noua lege este un pas înainte, dar implementarea este neuniformă; problemele legate de limba de furnizare a informației afectează accesul minorităților.
Protecția socială: măsurile existente sunt insuficiente în contextul inflației, iar ajutoarele sociale nu acoperă în totalitate necesitățile reale ale persoanelor în situații de risc.
Drepturile refugiaților: Asistența pentru refugiați rămâne esențială, dar există probleme în procesul de integrare și în închiderea netransparentă a centrelor de plasament.
Prevenirea torturii: Deși instruirea funcționarilor a crescut, plângerile legate de tratamente inumane persistă, în special pentru persoanele cu dizabilități aflate în detenție.
Regiunea transnistreană: accesul Avocaților Poporului rămâne limitat, iar drepturile fundamentale ale locuitorilor sunt adesea grav încălcate.
Recomandările-cheie pentru anul 2025 includ adoptarea unei legi clare privind malpraxis-ul medical, crearea unui mecanism independent de monitorizare a drepturilor persoanelor cu dizabilități, asigurarea aplicării uniforme a legislației privind accesul la informații, combaterea discursului de ură și protejarea apărătorilor drepturilor omului, precum și, garantarea independenței funcționale și financiare a OAP.
În 2024, Oficiul Avocatului Poporului a desfășurat 235 de activități de informare și educație, instruind peste 7.500 de persoane în domenii esențiale precum prevenirea torturii, accesul la justiție și protecția copilului. Au fost elaborate 46 de rapoarte tematice, de vizită și anuale, disponibile public, și emise 80 de opinii asupra proiectelor legislative. De asemenea, OAP a propus 37 de modificări legislative, menite să alinieze cadrul normativ la standardele internaționale. Instituția a desfășurat 6 monitorizări ale procedurilor de readmisie în parteneriat cu FRONTEX, contribuind la supravegherea respectării drepturilor persoanelor returnate din Uniunea Europeană. În sprijinul direct al cetățenilor, OAP a oferit audiență fizică pentru 2.329 de persoane, consiliere telefonică pentru 1.227, a soluționat 3 cazuri prin mediere și a participat în 11 procese judiciare.
Prin aceste acțiuni, instituția își reafirmă rolul esențial în apărarea drepturilor fundamentale și în promovarea unei societăți echitabile și incluzive.
Anterior, la 15 aprilie 2025, Raportul Anual al Oficiul Avocatului Poporului privind respectarea drepturilor și libertăților omului în anul 2024 a fost supus audierilor publice în cadrul Comisiei Drepturile Omului și Relații Interetnice a Parlamentului Republicii Moldova.
La audieri au participat 18 autorități publice: Cancelaria de Stat, Ministerul Justiției, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Apărării, Ministerul Muncii și Protecției Sociale, Ministerul Educației și Cercetării, Ministerul Sănătății, Curtea Supremă de Justiție, Procuratura Generală, Consiliul Superior al Magistraturii, Comisia Electorală Centrală a Republicii Moldova, Agenția Servicii Publice, Administrația Națională a Penitenciarelor, Inspectoratul General al Poliției, Compania Națională de Asigurări în Medicină, Uniunea Națională a Executorilor Judecătorești, Biroul politici de reintegrare. Alături de aceste instituții, au fost prezenți și partenerii Oficiului Avocatului Poporului: Consiliul pentru Egalitate și UNICEF Moldova.
https://ombudsman.md/prezentarea-raportului-anual-2024-privind-respectarea-drepturilor-si-libertatilor-omului-in-republica-moldova-in-comisia-parlamentara-drepturile-omului-si-relatii-interetnice/
Pentru informații detaliate, date statistice și analiza extinsă a domeniilor abordate, Raportul anual privind respectarea drepturilor și libertăților omului în Republica Moldova în anul 2024 poate fi consultat aici: https://ombudsman.md/post-document/raport-anual-privind-respectarea-drepturilor-si-libertatilor-omului-in-republica-moldova-in-anul-2024/