În premieră, Caravana Drepturilor Omului 2024 a marcat un moment deosebit pentru Oficiul Avocatul Poporului, ce a determinat întâlnirea Avocatul Poporului, Avocatul Poporului pentru drepturile copilului și a celor 24 de parteneri ai OAP care s-au alăturat misiunii comune de promovarea a drepturilor omului, cu localnicii și autoritățile publice locale din trei regiuni ale Republicii Moldova: Cahul, Ungheni și Drochia.
Caravana Drepturilor Omului 2024 a reușit să aducă drepturile omului și ale copilului mai aproape de oameni, interacționând și informând peste 1.160 de adulți și copii din 16 localități. S-au desfășurat 3 ședințe de lucru cu 70 de reprezentanți ai autorităților locale, inclusiv 16 primari, pentru a documenta provocările specifice din domeniul drepturilor omului care afectează comunitățile locale. Ulterior, aceste probleme și provocări identificate vor fi aduse la cunoștința autorităților centrale pentru remediere. De asemenea, s-au distribuit peste 3.000 de pliante informative în limba română și rusă, promovând respectarea drepturilor omului și contribuind la o mai bună înțelegere și promovare a drepturilor fundamentale în comunitățile locale.
În cadrul Orășelului Drepturilor Omului, desfășurat în cele trei regiuni, aproximativ 800 de persoane au beneficiat de informații cu privire la drepturile omului și ale copilului, inclusiv informații despre instituțiile dedicate protejării acestor drepturi. Dintre acestea, 300 au fost copii (Cahul – 300 persoane (100 copii); Ungheni – 200 persoane (100 copii); Drochia – 300 persoane (100 copii)). Activitățile au inclus jocuri, quizuri, sesiuni de discuție și concursuri cu premii, destinate copiilor, adolescenților și tinerilor, contribuind astfel la creșterea conștientizării și stimularea dialogului pentru promovarea drepturilor omului și solidaritatea socială. Proiecțiile de filme pe teme de drepturile omului au amplificat înțelegerea și empatia publicului, promovând o cultură a respectului și incluziunii.
Ședințele de lucru cu Autoritățile Publice Locale au adunat 70 de reprezentanți ai autorităților publice locale din Cahul, Ungheni și Drochia (Cahul: 19 (dintre care 5 primari); Ungheni: 32 (dintre care 4 primari); Drochia: 19 (dintre care 7 primari)). Aceste întâlniri au permis Avocaților Poporului să documenteze provocările și problemele cu care se confruntă autoritățile locale în asigurarea drepturilor omului. Problemele identificate au inclus Reforma sistemului de asistență socială „RESTART” ; refugiații și incluziunea lor socială (probleme legate de sistarea serviciilor de “cash assistance”, lipsa programelor de suport financiar pentru refugiați; violența domestică; problemele din sistemul medical: probleme legate de accesul la tratament de reabilitare pentru copiii cu dizabilități; probleme cauzate de numărul redus de medici, dublarea tarifelor medicale și necesitatea creării condițiilor pentru noii specialiști ; integrarea persoanelor cu dizabilități; transportul public învechit și insuficient.
Vizitele efectuate de Avocatul Poporului, Ceslav Panico, împreună cu reprezentanții Agenției ONU pentru Refugiați și Centrul de Drept al Avocaților, în 3 centre de plasament temporar pentru persoane refugiate din Ucraina din Cahul, Ungheni și Drochia, au relevat probleme cu privire la programele de suport financiar insuficiente: nu există suficiente programe de suport financiar disponibile pentru refugiați; eligibilitatea și statutul refugiaților: persoanele cu dublă cetățenie (MD și Ucraina) nu sunt eligibile pentru cazare în centrele de refugiați, iar refugiații cu cetățenie moldovenească nu pot obține un statut special în țară. Lipsa suportului financiar și dificultățile întâmpinate indică o problemă generală de eligibilitate și acces la resurse.Astfel, se identifică necesitatea îmbunătățirii asistenței financiare și a clarificării statutului refugiaților pentru a asigura o mai bună integrare și suport în centrele de plasament temporar.
Avocatul Poporului pentru drepturile copilului, Vasile Coroi, de comun cu echipa Direcției drepturilor copiilor au desfășurat vizite au desfășurat vizite la 2 instituții publice din orașul Cahul și Ungheni (Agenția Teritorială de Asistență Socială Sud și Agenția Teritorială de Asistență Socială Centru-Vest), 5 centre specializate (Centrul de zi pentru copii cu dizabilități; Complexul de servicii sociale pentru copii și tineri aflați în dificultate ”Împreună” din or. Cahul; Centrul de asistență și consiliere pentru agresorii familiali, Centrul „Ariadna” din orașul Drochia) și Asociația Obștească „Artemida”, interacționând cu 60 de adulți și copii. Problemele identificate au ținut de procesul de dezinstituționalizare, dezvoltarea serviciilor alternative de îngrijire a copiilor de tip familial, insuficiența personalului calificat, proceduri anevoioase și de durată de determinare a statutului copiilor și de documentarea acestora, lipsa serviciilor specializate pentru copiii cu comportament antisocial, lipsa serviciilor pentru tinerii cu dizabilități care ies din sistemul de plasament de tip familial la împlinirea vârstei de 18 ani; necesitatea programelor de consolidare a competențelor parentale, finanțarea insuficientă a serviciilor sociale, inclusiv a serviciilor de asistență personală și sprijin al familiilor cu copii.
Echipele mobile ale Oficiului Avocatului Poporului au mers în 13 sate și comune din raioanele de Sud, Centru și Nord a Republicii Moldova interacționând cu 233 de persoane (Cahul – 3 localități: Giurgiulești, Slobozia Mare, Colibași; Ungheni – 5 localități: Sculeni, Blindești, Petrești, Zagarancea, Semei; Drochia – 5 localități: Șuri, Chetrosu, Sofia, Satul Drochia, Mîndîc), informând despre mandatul și activitățile Oficiului și oferind consiliere juridică. Problemele documentate în teren au inclus:lipsa infrastructurii adecvate, cum ar fi drumuri proaste și lipsa sistemelor de canalizare ceea ce afectează accesul la servicii esențiale și contribuie la problemele de mediu (ex: utilizarea gropilor în grădină pentru canalizare); calitatea apei potabile este adesea discutabilă, iar lipsa unui sistem centralizat de canalizare contribuie la probleme de sănătate publică; acces limitat la justiție: durata nerezonabilă a proceselor de judecată și problemele legate de implementarea hotărârilor judecătorești afectează dreptul la justiție; protecția socială insuficientă: pensii mici, venituri insuficiente și lipsa de ajutoare sociale adecvate sunt probleme comune, cu un impact negativ asupra persoanelor vulnerabile, inclusiv persoanelor cu dizabilități; acces limitat la educație: distanța față de centrele raionale duce la dificultăți în școlarizarea minorilor, în special în localitățile îndepărtate; muncă neoficială și probleme de muncă. Există probleme legate de muncă neoficială și condiții de muncă nefavorabile, inclusiv ore suplimentare neplătite și dificultăți în încasarea salariilor; accesul la servicii medicale: lipsa unui mecanism de înlocuire a medicilor de familie pe perioada de concediu și probleme cu medicamentele compensate sunt frecvente; lipsa activităților recreative ; absența activităților recreative și sportive afectează calitatea vieții atât pentru copii, cât și pentru adulți; probleme administrative și financiare. Procedurile administrative sunt adesea greoaie și birocrația excesivă afectează eficiența administrației publice locale.
Aceste probleme comune reflectă lacunele în infrastructură, protecția socială, accesul la educație și servicii, precum și dificultăți administrative, care necesită soluții coordonate și intervenții eficiente pentru a îmbunătăți condițiile de trai și respectarea drepturilor fundamentale ale omului.
De asemenea, feedback-ul primit de la participanți și autoritățile locale ne oferă o bază solidă pentru a aborda provocările identificate și a continua eforturile de îmbunătățire a protecției drepturilor omului în Republica Moldova.