La data de 05 iunie 2024 Avocatul Poporului a transmis o propunere către Ministerul Finanțelor, Ministerul Sănătății și Ministerul Educației și Cercetării de modificare a Legii nr.270/2018 privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar prin majorarea clasei de salarizare pentru asistenții medicali din cadrul instituțiilor de învățământ.
Propunerea Avocatului Poporului a fost precedată de o cerere colectivă din partea unui grup de asistenți medicali din instituțiile de educație, în care s-a evidențiat faptul că aceștia nu beneficiază de majorările salariale aplicabile personalului medical din sistemul de sănătate, deși își desfășoară activitatea în acest domeniu. În acest sens, Ombudsmanul a stabilit că asistenții medicali angajați în instituțiile de învățământ nu sunt încadrați în categoria lucrătorilor medicali conform sistemului de salarizare existent și, ca urmare, nu beneficiază de avantajele salariale prevăzute pentru această categorie.
Astfel, în urma unei analize comparative a sistemului de salarizare pentru asistenți medicali din instituțiile de educație și cei din instituțiile medicale, a fost constatată o diferență în salarizare care evidențiază o inechitate față de acești angajați. Acest tratament diferențiat în salarizare sporește riscul de deficit de personal specializat.
O situație similară a fost constată de către Organizația Mondială a Sănătății în Studiul: Servicii de sănătate pentru copii şi adolescenți în Republica Moldova[1]. Potrivit Studiului, nivelul de salarizare a personalului ce activează în domeniul serviciilor pentru copii şi adolescenţi nu favorizează activarea în domeniul acesta ca aspiraţie profesională. De obicei, angajaților din aceste servicii li se oferă cele mai mici salarii în cadrul grilei de salarizare.
Despre salarizarea necorespunzătoare a fost menționat și în Raportul tematic privind respectarea drepturilor copilului la sănătate în instituțiile de învățământ, elaborat de Oficiul Avocatului Poporului în anul 2021[2]. Datele raportului arată că salarizarea neadecvată a lucrătorilor medicali, dar și lipsa specialiștilor în localități sunt printre motivele principale pentru care unele instituții de învățământ nu dispun de asistenți medicali.
În acest sens, este extrem de necesară modificarea legislației naționale, atât pentru a crește atractivitatea profesiei menționate, cât și pentru asigurarea serviciilor medicale de calitate copiilor și tinerilor, inclusiv personalului didactic din instituțiile de învățământ.
La fel, pentru o abordare comprehensivă a problemei și identificarea celei mai bune soluții, Avocatul Poporului a propus ministerelor vizate să creeze un grup de lucru interministerial, care să includă și reprezentanți ai organizațiilor sindicale. În același timp, Ombudsmanul a propus și elaborarea unui regulament unic pentru activitatea asistenților medicali din instituțiile de învățământ și standardizarea fișei de post pentru această categorie de personal.
De asemenea, a fost propusă inițierea procedurii pentru modificarea anexei nr. 9 a Legii nr. 270 din 2018 privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar prin majorarea clasei de salarizare pentru asistenții medicali din instituțiile de învățământ astfel încât să fie asigurată o remunerare corespunzătoare, și respectiv sporirea atractivității funcției date.
[1] https://neovita.md/wp-content/uploads/2021/04/servicii_de_sanatate_pentru_copii_si_adolescenti_in_republica_moldova.pdf
[2] Raport tematic privind respectarea drepturilor copilului la sănătate în instituțiile de învățământ, p.23