Chestionarul a inclus cinci întrebări care se referă la examenul de bacalaureat al absolvenților claselor a XII-a: eficiența pregătirii on-line către acesta; includerea sau neincluderea în conținutul examenului a temelor studiate în perioada stării de urgență; solicitarea de a selecta mai multe versiuni de răspuns privitor la modul de apreciere a cunoștințelor la absolvirea instituției de învățământ ciclul liceal; solicitarea opiniei privind modalitatea de admitere în instituțiile de învățământ superior; solicitarea descrierii problemelor cu care s-au confruntat în perioada instruirii on-line.
Din cei 1452 liceeni care au participat la sondajul on-line, 1282 sau peste 88% consideră că pregătirea on-line pentru BAC a fost ineficientă (link). Peste 93 la sută dintre respondenți sunt de părerea că în testul pentru BAC trebuie să fie incluse doare temele studiate până pe 10 martie curent. 75,6% dintre liceenii chestionați pledează pentru anularea BAC-ului, alte 19 la sută dintre participanții la chestionar optează pentru ca examenul de BAC să fie amânat. Un număr mai mic de liceeni s-au pronunțat pentru aprecierea cunoștințelor pentru diploma de BAC în baza notelor medii obținute pe parcursul claselor a X-XII sau pentru susținerea BAC-ului în regim on-line sau cu asigurarea tuturor condițiilor de protecție împotriva Coronavirusului de tip nou.
Majoritatea respondenților consideră că admiterea 2020 la universitățile din Republica Moldova trebuie să aibă loc în baza mediei notelor obținute în clasele X-XII. Există păreri privind oportunitatea eliberării unui certificat echivalent diplomei de BAC care să ateste cunoștințele deținute și în al cărei bază să fie efectuată admiterea la instituțiile de învățământ superior. Majoritatea participanților văd admiterea 2020 dificilă și cu multe impedimente pentru actualii absolvenți.
Participanții la sondaj au apreciat drept ineficientă instruirea în regim on-line din cauza: deficiențelor tehnice, conexiunii slabe în condițiile suprasolicitării pe platformele online; „incapacității profesorilor de a utiliza eficient dispozitivele digitale și platformele de comunicare”, dar și a unor elevi; ,,lipsei mediului școlar care implică responsabilitate si organizare”, lipsei calculatoarelor sau altor dispozitive necesare pentru instruirea on-line. ”De cele mai multe ori timpul propriu-zis al orelor este scurt, pentru că multă atenție se dedică problemelor tehnice”. Liceenii au mai invocat timpul limitat pentru pregătirea de BAC dat fiind cerințele de a se pregăti și de alte obiecte, ,,oboseala condiționată de regimul de a face lecții care nu este similar cu orarul școlar cre poate excede orele prestabilite”. Liceenii au mai notat că „profesorii încercau să se adapteze din mers, fără indicații clare de la administrația liceului, iar drept consecință elevii sunt experimentați cu diferite tehnici de predare”, că „profesorii nu predau lecția, ci doar transmit teme pentru acasă”. Elevii au mai relevat că nu au fost motivați să îndeplinească toate sarcinile corect și in termenii indicați dat fiind că nu au primit note pentru temele pentru acasă.
Chestionarul a fost anonim și a avut dreptu scop consultarea opiniei copiilor în problema bacalaureatului și pregătirii on-line in situația de pandemie. Chestionarea a avut lc în perioada 07-13 aprilie 2020. Rezultatele Chestionarului pot fi văzute aici: https://docs.google.com/forms/d/1tXJZjeIaRbjOYyIYrSPtKz-uYhH3ssI0He6KO2jwAn8/viewanalytics
Pe marginea rezultatelor formularului în cauză, Ombudsmanul Copilului va avansa recomandări Ministrului Educației, Culturii și Cercetării.
