Avocatul Poporului recomandă Ministerului Afacerilor Interne de a lua în considerație standardele internaționale privind întrunirile în vederea revizuirii proiectului de lege menit să asigure realizarea libertății întrunirilor.
Ministerul Afacerilor Interne a propus spre consultare publică un proiect de lege pentru modificarea Legii nr. 26/2008 privind întrunirile şi Codul contravențional.
Reglementat în instrumentele internaționale, regionale și naționale, dreptul la întrunire pașnică este un drept important prin el însuși, întrucât protejează abilitatea persoanelor de a-și exercita autonomia individuală în condiții de solidaritate cu celelalte persoane. Alături de alte drepturi conexe, constituie, de asemenea, fundația unui sistem de guvernanță participativă bazat pe democrație, drepturile omului, stat de drept și pluralism. Totodată, dreptul la întrunire pașnică reprezintă un instrument valoros care poate fi și a fost utilizat pentru a recunoaște și a realiza o gamă largă de alte drepturi, inclusiv drepturi economice, sociale și culturale. Aceasta are o importanță deosebită pentru indivizii și grupurile marginalizate. Nerespectarea și lipsa garantării dreptului la întrunire pașnică reprezintă un semn tipic de represiune.
În urma examinării proiectului de lege respectiv, Ombudsmanul a recomandat autorului proiectului să consulte la definitivarea proiectului, în mod special: Ghidul privind articolul 11 din Convenţia europeană a drepturilor omului cu privire la libertatea de întrunire şi de asociere, Ghidul privind libertatea întrunirii paşnice (ediţia a treia) elaborat de Comisia de la Veneţia, Consiliul Europei şi OSCE/ODIHR, Comentariul general nr. 37 (2020) la articolul 21 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice: dreptul la întrunire paşnică.
Totodată, Avocatul Poporului a recomandat Ministerului de a ține seama de jurisprudenţa Curţii Europene pe cauzele Republicii Moldova, prin care s-a constatat violarea libertăţii întrunirii pentru: refuzul de a autoriza întruniri paşnice sau întreruperea întrunirilor paşnice; sancţionarea pentru întruniri paşnice; neprotejarea protestatarilor şi neanchetarea adecvată a agresorilor protestatarilor; interdicţia fără o bază legală de a participa la întruniri publice.
În acest sens, ținând cont de standardele în domeniul libertății întrunirii, Ombudsmanul a propus Ministerului Afacerilor Interne revizuirea mai multor prevederi, în special cu privire la: propunerea unor definiții; principii de bază; locul desfășurării întrunirilor; participanții la întrunire; întrunirile interzise; procedura de notificare; declararea desfășurării întrunirilor simultane; excepţii de la procedura de notificare; înregistrarea întrunirilor; obligațiile organizatorului; obligațiilor participanților; dispersarea forțată a întrunirii precum și sancţionarea regulilor stabilite pentru desfăşurarea întrunirilor.
În concluzie, în scopul prevenirii încălcării drepturilor omului, Avocatul Poporului a recomandat Ministerului Afacerilor Interne de a lua în consideraţie standardele în domeniul libertății întrunirii, precum şi propunerile participanţilor la consultările publice în vederea revizuirii proiectului de lege, astfel încât să se asigure în mod eficient realizarea libertății întrunirilor.
 
                        
                    
                 
			 
                         
			 
			 
			