Respectarea demnității umane, a drepturilor fundamentale și a principiilor egalității și nediscriminării constituie obligații esențiale ale autorităților publice, indiferent de constrângerile administrative, financiare sau de securitate. Standardele internaționale, regionale și naționale impun garantarea accesului la servicii de bază, inclusiv la cazare adecvată, pentru toate persoanele aflate în nevoie de protecție, inclusiv pentru persoanele strămutate de pe teritoriul altor state. În contextul actualei crize umanitare, R. Moldova are responsabilitatea de a asigura un sistem de primire echitabil, previzibil și funcțional, bazat pe respectarea drepturilor omului, în care Centrele de plasament temporar să ofere condiții conforme cu standardele internaționale și să nu contribuie la adâncirea vulnerabilității beneficiarilor.
În perioada cuprinsă între februarie 2022 și 14 mai 2025, pe teritoriul Republicii Moldova au fost create 137 de CPTPS, cu o capacitate totală estimată la aproximativ 11.050 de locuri. La 20 noiembrie 2024, erau operaționale doar 26 de centre, cu o capacitate totală de 1.671 de locuri, dintre care 1.301 ocupate. În paralel, un număr semnificativ de persoane strămutate au continuat să fie găzduite în cadrul gospodăriilor private. La aceeași dată, 18.618 persoane fizice ofereau găzduire persoanelor strămutate din Ucraina, numărul total al persoanelor găzduite prin această formă de sprijin ridicându-se la 48.488. Alături de partenerii internaționali, autoritățile au depus eforturi pentru îmbunătățirea condițiilor din Centrele de plasament temporar, au elaborat standardele minime de funcționare a acestora și au încercat să gestioneze cazarea persoanelor strămutate.
Începând cu 2022, Oficiul Avocatului Poporului s-a implicat activ în monitorizarea evoluției politicilor și practicilor de cazare a persoanelor strămutate din Ucraina. În 2025, echipa Avocatului Poporului a elaborat un Raport tematic amplu ce vizează mecanismul de asigurare a angajamentelor R. Moldova privind cazarea persoanelor vulnerabile, în baza unei metodologii complexe, unice și obiective.
Constatările incluse în Raportul tematic relevă multiple disfuncționalități și vulnerabilități structurale care au afectat protecția dreptului la cazare pentru persoanele strămutate, inclusiv lipsa unui cadru normativ consolidat, aplicarea neuniformă a măsurilor de cazare, finanțarea precară și inegală, precum și deficiențe în infrastructura centrelor. Aceste probleme necesită o schimbare de fond în abordarea autorităților publice, prin asumarea clară a responsabilităților, consolidarea cadrului normativ și instituțional, precum și prin investiții strategice în infrastructură și servicii, în conformitate cu standardele internaționale.
Potrivit Dlui Ceslav PANICO, Avocatul Poporului (Ombudsmanul) printre prioritățile imediate se numără instituirea unui mecanism național integrat de coordonare, introducerea planificării bugetare multianuale, stabilirea și aplicarea unor standarde obligatorii și asigurarea protecției sporite pentru persoanele vulnerabile. Este necesară o intervenție sistemică, bazată pe asumare clară de responsabilitate la nivel instituțional, pe planificare strategică și pe investiții publice sustenabile, care să transforme actuala rețea de centre într-un sistem funcțional, echitabil și rezilient, centrat pe nevoile reale și asigurarea tuturor drepturilor persoanelor strămutate. Raportul tematic include 19 recomandări generale adresate Ministerului Muncii și Protecției Sociale, ca autoritate responsabilă de bază de acest proces.
Raportul este disponibil aici: https://ombudsman.md/rapoarte/drepturile-persoanelor-straine/
Evaluarea a fost elaborată în contextul angajamentelor asumate de instituție în baza parteneriatului cu UNHCR Moldova, pentru perioada 2023–2026, în cadrul proiectului instituțional „Monitorizarea și protecția drepturilor refugiaților, solicitanților de azil și apatrizilor în Republica Moldova și consolidarea capacităților autorităților guvernamentale aferente” și nu exprimă în mod necesar punctul de vedere oficial al partenerului finanțator.