Mecanismul Avertizorilor de Integritate
La 27 octombrie 2023 a intrat în vigoare noua Lege privind avertizorii de integritate.
Prevederile noii Legi vin să ajusteze unele deficiențe, lacune și viduri normative din Legea 122 din 2018 cu privire la avertizorii de integritate, care au implicat modificări conceptuale și modificări de ordin tehnic, în vederea asigurării conformității cadrului normativ cu prevederile Directivei Uniunii Europene (UE)2019/1937 a Parlamentului European și a Consiliului din 23 octombrie 2019 privind protecția persoanelor care raportează încălcări ale dreptului Uniunii.
Legea privind avertizorii de integritate nr.165 din 22 iunie 2023 are drept scop îmbunătățirea și eficientizarea modalităților de dezvăluire de încălcări ale legii, precum și descurajarea încălcărilor legale, deoarece statul nu are doar obligația de a permite difuzarea informațiilor, dar și obligația de a încuraja angajații de a se antrena în procesul de prevenție și combatere a practicilor ilegale, precum și protecția acestor, fapt ce a impus necesitatea de a alinia cadrul legal național la rigorile regionale și internaționale.
Standardele internaționale anticorupție
Convenția ONU împotriva corupție (adoptată la New York la 31 octombrie 2003)
Articolul.8, pct.4
Fiecare stat parte are în vedere, de asemenea, conform principiilor fundamentale ale dreptului său intern, să aplice măsuri și sisteme de natură să înlesnească semnalarea prin agenții publici ai autorităților competente a actelor de corupție despre care au luat cunoștință în exercițiul funcțiilor lor …
Convenția civilă privind corupția (Strasbourg, 04.11.1999)
Articolul 8. Protecția salariaților
Fiecare parte va prevedea în dreptul său intern o protecție adecvată împotriva oricărei sancțiuni nejustificate față de salariații care, de bună credință şi pe baza unor suspiciuni rezonabile, denunță fapte de corupție persoanelor sau autorităților responsabile.
Directiva (UE) a Parlamentului European și a Consiliului din 23 octombrie 2019 privind protecția persoanelor care raportează încălcări al dreptului Uniunii
Prin raportarea încălcărilor dreptului Uniunii care aduc atingere interesului public, astfel de persoane acționează ca avertizori şi joacă prin urmare un rol esențial în demascarea şi prevenirea unor astfel de încălcări şi în garantarea bunăstării societății.
Cadrul normativ:
– Legea privind avertizorii de integritate nr.165 din 22.06.2023
– Legea integrității nr.82 din 25.05.2017
– ISO 37002 “Whistleblowing management systems ”Guidelines„
– Standardul ISO 37001:2016 – Sistem de management anti-mită (pct.8.9)
Noțiunea avertizării de integritate
Avertizare de integritate (raportare) – dezvăluirea unor informații obținute în context profesional, referitoare la încălcări ale legii care amenință ori prejudiciază drepturile unei persoane sau interese ocrotite de lege, înregistrată în Registrul dezvăluirilor privind încălcări ale legii;
Avertizor de integritate – persoana fizică care efectuează o avertizare de integritate sau dezvăluie public informații referitoare la încălcări ale legii, obținute în context profesional.
!!!context profesional – activități profesionale, actuale sau anterioare, de orice natură, remunerate sau nu, desfășurate în cadrul entităților publice şi private, în baza cărora persoanele pot obține informații referitoare la încălcări ale legii şi pot suferi răzbunări în cazul dezvăluirii acestora.
Subiecții avertizării de integritate:
Avertizor de integritate este angajatul – persoană fizică care în ultimele 12 luni are sau a avut :
- calitate de salariat
- calitate de stagiar sau voluntar
- raporturi juridice contractuale/civile
- calitatea de candidat la o funcție vacantă
- de beneficiar al unor servicii sociale
- calitatea de acționar, membru al organului de administrare, de conducere sau de supraveghere al unei entități private, inclusiv calitatea de membru al consiliului de administrație sau de persoană numită în consilii științifice şi consultative, în comisii de specialitate ori în alte organe colegiale organizate în structura autorităților/instituțiilor publice sau pe lângă acestea;
- deține sau a deținut o funcție electivă.
Modalitățile de dezvăluire privind încălcări ale legii:
- dezvăluire internă de încălcări ale legii – se face către angajator
- dezvăluire externă de încălcări ale legii – se face către CNA
- dezvăluire publică de încălcări ale legii publică – se face prin intermediul mass-media sau rețelele de socializare
Dezvăluirea se face:
- verbal/în scris, pe suport de hârtie, fiind semnată de către angajat
- prin sistemul electronic de dezvăluire on-line
- la liniile telefonice anticorupţie ale angajatorilor, ale autorităţilor de examinare
Avertizarea se înscrie în Registrul dezvăluirilor privind încălcări ale legii (informația de păstrează 5 ani)
Consemnarea dezvăluirilor privind încălcări ale legii
Dezvăluirea de încălcare a legii – la o linie telefonică sau un alt sistem de mesagerie vocală, în care conversaţiile sunt înregistrate, are loc prin următoarele moduri:
- prin înregistrarea conversaţiei pe un suport informaţional; sau
- prin transcrierea conversaţiei într-un proces-verbal.
Dezvăluirea de încălcare a legii – o linie telefonică sau un alt sistem de mesagerie vocală în care conversaţiile nu sunt înregistrate, are loc prin întocmirea unui proces-verbal de consemnare a conversaţiei prin semnarea acestuia.
Dezvăluirea de încălcare a legii – în prezenţa persoanei desemnate, are loc prin întocmirea procesului-verbal, sub rezerva consimţământului angajatului.
Autorităţile responsabile de examinarea avertizărilor
Angajatorii – în cazul dezvăluirilor practicilor ilegale interne;
CNA – în cazul dezvăluirilor practicilor ilegale externe:
- asigură promovarea şi funcţionarea liniei naţionale anticorupţie
- înregistrează avertizările primite în scris/electronic, la LNA
- examinează avertizările în termen de 30 zile
- transmite, în termen de 3 zile lucrătoare, altor entităţi publice, avertizările care au ca subiect alte practici ilegale
- se autosesizează şi înregistrează dezvăluirile practicilor ilegale făcute publice.
Confidențialitatea angajatului care dezvăluie practici ilegale
Angajatorul, după caz, CNA este obligat să:
- asigurare confidențialitatea avertizorului
- datele pot fi divulgate doar în cazul urmăririi penale pornite în baza dezvăluirii de interes public.
Dezvăluirea internă de încălcare a legii
Dezvăluirea internă – comunicare verbală/scrisă a oricăror informaţii referitoare la o încălcare a legii care ameninţă sau prejudiciază drepturile persoanei sau interese ocrotite de lege, făcută din cadrul unei entităţi publice sau private, prin intermediul canalelor interne de raportare (comunicată angajatorului).
Condițiile de înregistrare a avertizării de integritate:
- să fie raportată angajatorului
- să fie făcută de angajat
- informaţiile să fie obţinute în context profesional
- circumstanţele relatate să constituie o încălcare a legii.
Termenul de informare a angajatului – 3 zile de la înregistrare
Termenul de examinare – 3 luni, cu informarea avertizorului de integritate, în cazuri justificate, în termen de 6 luni.
Dezvăluirea externă de încălcare a legii
Dezvăluire externă – comunicarea verbală sau scrisă a oricăror informaţii referitoare la o încălcare a legii care ameninţă sau prejudiciază interesele ocrotite de lege, făcută din cadrul unei entităţi publice sau private, prin intermediul CNA.
- CNA – înregistrează/examinează dezvăluirile externe și publice, în limita competenței. În cazul în care informația nu ține de competența CNA, acesta este transmisă, în termen de 3 zile lucrătoare potrivit competențelor.
- CNA asigură următoarele acțiuni:
- promovarea şi funcţionarea liniei naţionale anticorupţie;
- înregistrarea avertizărilor primite în scris/verbal/suport de hârtie/ LNA;
- examinarea avertizărilor în termen de 3 luni, în caz de necesitate, cu prelungirea cu 3 luni;
- transmite, în termen de 3 zile lucrătoare, altor entităţi publice, avertizările care au ca subiect alte practici ilegale;
- se autosesizează și înregistrează avertizările publice etc.
Condiţiile de recunoaştere a statutului de avertizor de integritate
Condițiile de înregistrare a avertizării de integritate:
- să fie raportată la CNA
- să fie făcută de către angajat
- informațiile să fie obținute în context profesional
Termenul de informare a angajatului – 3 zile lucrătoare de la înregistrare (raportare verbală/scrisă);
Raportarea la Linia Națională Anticorupție – angajatului i se comunică nr. de înregistrare a apelului, termenul de examinare și procedura de examinare a dezvăluirii.
În cazul comunicării verbale a dezvăluirii este întocmit un proces-verbal.
Condițiile de încetare a examinării a dezvăluirii interne și externe și a avertizării de integritate
- dezvăluirea de încălcare a legii nu întruneşte condiţiile de înregistrare;
- avertizarea de integritate conţine informaţii evident nesemnificative
- dezvăluirea de încălcare a legii este depusă în mod repetat
- dezvăluirea de încălcare a legii este transmisă anonim şi nu conţine informaţii suficiente referitoare la încălcări ale legii.
- În termen de 5 zile lucrătoare se comunică avertizorului de integritate în scris.
Dezvăluirea publică de încălcare a legii
Dezvăluire publică de încălcare a legii – punerea la dispoziție, în spațiul public, a informaţiilor referitoare la o încălcare a legii care ameninţă sau prejudiciază interese ocrotite de lege.
Statutul de avertizor de integritate este recunoscut de autoritatea competentă sau de către autoritatea de protecție.
Condițiile de protecție al avertizorului – dezvăluire publică:
- lipsa acțiunilor subsecvente la examinarea avertizării de integritate, în termenii stabiliți (dezvăluirea prin canal intern/extern)
- avertizorul de integritate are motive întemeiate să considere că:
- încălcarea constituie un pericol iminent sau evident pentru interesul public de declanșare a unei situaţii de urgență sau de cauzare a unui prejudiciu ireversibil; sau
- în cazul dezvăluirii externe de încălcare a legii, există un risc de răzbunare sau există o probabilitate redusă ca încălcarea să fie remediată în mod eficace, având în vedere circumstanţele specifice ale cazului, precum cele în care probele pot fi ascunse ori distruse, sau există alte motive rezonabile.
Formele răzbunării
- suspendarea raporturilor de muncă, concedierea
- retrogradarea sau împiedicarea promovării în funcţie
- transferul în dezavantajul avertizorului, reducerea salariului schimbări ale programului de muncă
- împiedicarea dezvoltării profesionale
- evaluarea negativă a performanţei sau recomandări negative privind activitatea profesională desfăşurată
- constrângerea, intimidarea, hărțuirea
- discriminarea, tratamentul inechitabil sau crearea oricărui dezavantaj
- refuzul de a prelungi un contract de muncă pe o durată determinată sau încetarea anticipată a unui astfel de contract etc.
Măsurile de protecţie a avertizorului de integritate
Condiţiile pentru protecția avertizorilor de integritate :
- avertizarea de integritate este efectuată prin intermediul canalelor interne, externe sau publice de raportare a încălcării legii;
- avertizarea de integritate este efectuată existând motive întemeiate de a crede că informațiile referitoare la încălcarea legii erau adevărate la momentul dezvăluirii;
- angajatul care efectuează o dezvăluire de încălcare a legii este recunoscut în calitate de avertizor de integritate în modul stabilit de prezenta lege;
- avertizorul de integritate este supus răzbunării;
- există o legătură de cauzalitate între dezvăluirea de încălcare a legii și pretinsa răzbunare.
Autoritățile de protecție a avertizărilor de integritate:
- Angajatorul – în cazul dezvăluirilor interne privind încălcări ale legii;
- Avocatul Poporului – în cazul dezvăluirilor externe sau publice privind încălcări ale legii. În cazul dezvăluirilor interne, Avocatul Poporului poate acorda protecţie doar atunci cînd se aduc atingeri grave sau esențiale drepturilor persoanei, care intră în domeniul de aplicare al Legii privind avertizorii de integritate.
Atribuțiile angajatorului privind asigurarea protecției avertizorilor de integritate:
- Întreprinde acțiuni cu caracter administrativ în vederea încetării răzbunărilor împotriva angajatului căruia i s-a conferit satatutul de avertizor de integritate;
- Alte măsuri necesare pentru asigurarea protecției acestuia în calitate de avertizor de integritate.
Atribuțiile Avocatului Poporului privind asigurarea protecției avertizorilor de integritate:
- Avocatul Poporului în calitate de autoritate ce asigură protecția avertizorilor de integritate, în conformitate cu prevederile Legii nr.52 din 03.04.2014 cu privire la Avocatul Poporului (Ombudsmanul) are următoarele atribuții:
- Recepționează și examinează cererile de protecție ale avertizorilor de integritate și contribuie la apărarea acestora;
- Reprezintă avertizorii de integritate în instanța de judecată, precum și în alte autorități publice, în vederea apărării drepturilor lor legitime;
- Întreprinde alte măsuri de protecție, după caz, potrivit procedeielor oferite de Legea 52/2014
În cazul dezvăluirilor publice Avocatul Poporului se poate sesiza din oficiu și să declanșeze procesul de acordarea protecției avertizorului de integritate, cu acordul acestuia.
Măsuri de protecție a avertizorului de integritate în caz de cercetare disciplinară:
- Avertizorul de integritate cercetat disciplinar își poate invoca acest statut în fața comisiei de disciplină
- Procedura de disciplină, în acest caz, se suspendă pînă la soluționarea definitivă a avertizării de integritate.
Exonerarea de răspundere:
Avertizorul de integritate nu poartă răspundere:
- Pentru o dezvăluire de încălcare a legii, cu condiția că acesta să fi avut motive întemeiate să creadă că raportarea sau divulgarea respectivă a fost necesară;
- Pentru modul de dobîndire a informațiilor redate în dezvăluirea de încălcare a legii sau pentru accesul la acestea, cu excepția cazurilor în cazul în care o astfel de dobîndire sau un astfel de acces la informații constituie o infracțiune.
Avertizorul de integritate poartă răspundere:
- Disciplinară, civilă, contravențională sau penală pentru orice acțiuni care nu au legătură cu o dezvăluire de încălcare a legii (internă, externă sau publică) sau care nu sunt necesare pentru efectuarea unei dezvăluiri, în conformitate cu prevederile legislației.
Contestarea măsurilor de răzbunare:
- Măsurile de răzbunare luate împotriva sa pentru o dezvăluire de încălcare a legii poate fi contestată de avertizorul de integritate în instanța de judecată.
- Sarcina de a demonstra că măsurile întreprinse față de angajat nu au legătură cu o dezvăluire de încălcare a legii sau cu implicarea acestuia îi revine angajatorului.
Notă: În caz contrar faptele angajatorului se consideră răzbunare.
- În cazul în care instanța de judecată constată că sancțiunile aplicate împotriva avertizorului de integritate au legătură cu o dezvăluire de încălcare a legii și reprezintă o formă de răzbunare împotriva acestuia, entitatea publică sau privată vizată este obligată să publice pe pagina sa web un extras din hotărîrea judecătorească în cauză.
- Extrasul de pe hotărîrea judecătorească se publică și pe pagina web a Avocatului Poporului, cu condiția că acesta a luat măsuri pentru protecția avertizorului de integritate.
Măsuri de protecție a facilitatorilor, a persoanelor vizate în dezvăluiri și a persoanelor terțe:
- Normele privind protecția identității, aplicabile avertizorilor de integritate, se aplică și facilitatorilor, și persoanelor vizate în dezvăluiri, precum și persoanelor terțe la care se fac referiri în avertizările de integritate.
- Identitatea facilitatorilor, a persoanelor vizate în dezvăluire, prcum și a persoanelor terțe care au legături cu avertizorul de integritate este protejată pe tot parcursul desfășurării acțiunilor subsecvente.
Răspunderea pentru încălcarea prevederilor legale
- Împiedicarea, prin orice mijloace, a dezvăluirilor privind încălcări ale legii de către persoana desemnată să recepționeze, să înregistreze și să examineze avertizările de integritate atrage răspunderea disciplinară sau contravențională.
- Întreprinderea unor măsuri de răzbunare împotriva avertizorilor de integritate, inclusiv împotriva membrilor de familie sau a persoanelor apropiate avertizorului de integritate atrage răspunderea disciplinară, contravențională sau penală.
- Neluarea măsurilor de asigurare a dezvăluirilor privind încălcări ale legii în cadrul entităților publice sau private, nerespectarea confidențialității persoanelor care dezvăluie încălcări ale legii și a persoanelor vizate în dezvăluiri, neasigurarea măsurilor de protecție a persoanelor recunoscute în calitate de avertizori de integritate atrag răspunderea disciplinară sau contravențională.
- Neluarea măsurilor de încetare ori de suspendare a faptelor care prejudiciază interesul public sau neluarea măsurilor de prevenire a faptelor ce pot cauza prejudicii ulterioare interesului public atrage răspunderea contravențională sau penală.
- Nerespectarea obligației de instituire a canalelor interne de raportare a încălcărilor legii atrage răspunderea contravențională.
- Raportarea în cunoștință de cauză a unor informații false referitoare la încălcări ale legii atrage răspunderea contravențională sau penală.
Interzicerea renunțării la drepturi și la măsuri reparatorii
- Drepturile și măsurile reparatorii prevăzute de prezenta lege nu pot face obiectul unei renunțări sau limitări.
- Orice acțiuni prin care se urmărește renunțarea la drepturi sau limitarea drepturilor și a măsurilor reparatorii prevăzute de prezenta lege sunt lovite de nulitate absolută.
Model – Chestionarul dezvăluirii interne de încălcare a legii
Model – Chestionarul dezvăluirii externe de încălcare a legii