AVOCAȚII POPORULUI SUSȚIN EFORTUL GUVERNULUI DE A ÎMBUNĂTĂȚI MECANISMELE DE ASIGURARE A DREPTURILOR VICTIMELOR ÎN CAZUL INFRACȚIUNILOR PRIVIND VIAȚA SEXUALĂ ȘI VIOLENȚA ÎN FAMILIE
În activitatea de monitorizare, Avocatul Poporului și Avocatul Poporului pentru drepturile copilului, au insistat continuu asupra vulnerabilității victimelor infracțiunilor, în special în cazurile infracțiunilor de violență în familie, privind viața sexuală, când acestea sunt copii, femei, persoane cu dizabilități, în etate sau alte categorii mai sensibile. În ședința din 22 iulie anul curent, Guvernul Republicii Moldova a aprobat un proiect de lege ce prevede modificarea mai multor acte normative pentru a asigura drepturile victimelor în cazul infracțiunilor privind viața sexuală și violența în familie. Conform obiectivului general declarat, proiectul are scopul de a fortifica drepturile materiale și procesuale ale victimelor infracțiunilor de violență în familie și a infracțiunilor ce atentează la libertatea și inviolabilitatea sexuală prin adaptarea cadrului normativ intern la standardele și practicile internaționale. Proiectul de lege a fost susținut de către Avocații Poporului, mai ales că este continuitatea rapoartelor, recomandărilor, făcute pe parcursul exercitării mandatului. Este binevenită intenţia autorilor de proiect de a contribui la crearea unei justiţii prietenoase copilului prin asigurarea audierii tuturor martorilor minori în condiţii speciale, nu doar a celor până la vârsta de 14 ani. Ombudsmanul Copilului a pledat pentru acest fapt în recomandările sale anterioare şi a fost pentru promovarea lui.[1] La fel, necesitatea noilor modificări, care instituie măsuri suplimentare de protecție a victimelor, s-a resimțit stringent în perioada pandemică. Măsurile restrictive adoptate la nivel mondial au intensificat riscul de violență în familie, iar statele au fost îndemnate să depună eforturi semnificative pentru a aborda amenințarea COVID -19, dar fără a neglija femeile și copiii, care sunt cele mai frecvente victime ale violenței domestice.[2] Fenomenul violenței sub toate formele ei și în diferite circumstanțe (în familie, la locul de muncă, într-o relație, în situații de urgență și crize umanitare, în contextul minorităților etnice etc.) are consecințe grave asupra sănătății fizice și psihice ale victimelor. În pofida măsurilor deja întreprinse pentru asigurarea drepturilor victimelor în cazul infracțiunilor privind viața sexuală și violența în familie, mai sunt necesare eforturi semnificative pentru prevenirea și, ulterior, eliminarea violenței. Nota de sinteză „Combaterea violenței împotriva femeilor și a fetelor în Europa de Est și Asia Centrală”[3], elaborată de Fondul Națiunilor Unite pentru Populație, evidențiază faptul că statul finanțează insuficient serviciile și programele de prevenire, dar și asistența financiară a victimelor violenței. Nicio țară nu are linii bugetare specifice pentru prevenirea violenței bazate pe gen. Alocațiile bugetare par să fie adesea oferite autorităților locale fără orientări de finanțare specifice. Serviciile sponsorizate sau administrate de stat, cum ar fi clinicile și centrele de asistență socială, de multe ori dispun de resurse și capacități limitate. Multe servicii, cum ar fi adăposturile și liniile de asistență telefonică, sunt administrate de ONG-uri, care sunt sprijinite insuficient sau nu sunt sprijinite deloc de către stat, ceea ce le face nesustenabile pe termen lung. Este finanțată insuficient și instruirea principalelor instituții și a specialiștilor, cum ar fi polițiștii, judecătorii, lucrătorii sociali și medicali, care, de multe ori, nu au capacitatea de a-și îndeplini obligațiile. Avocații Poporului vor monitoriza în continuare acest segment și vor susține activitățile menite să protejeze victimele infracțiunilor privind viața sexuală și violența în familie. Totodată, Ombudsmanii consideră că eforturile statului în consolidarea mecanismului de implementare a Convenției de la Istanbul trebuie să aibă o continuitate, astfel încât să fie exclusă orice formă de discriminare față de grupurile vulnerabile menționate supra, în special față de femei. [1] https://old2.ombudsman.md/news/ombudsmanul-copilului-audierea-in-conditii-speciale-a-copilului-victima-martor-al-infractiunii-inseamna-protejarea-acestuia-impotriva-riscului-unei-traumatizari-repetate-revictimizari/ [2] https://old2.ombudsman.md/news/statele-trebuie-sa-combata-violenta-in-familie-in-contextul-carantinei-din-cauza-covid-19-declara-expertul-onu-in-drepturi/ [3]https://moldova.unfpa.org/sites/default/files/pubpdf/Combating%20violence%20against%20women_Issue6_Rom_sm_0.pdf
Subscribe to the newsletter
Stay up to date with the latest news. Fill out the form below and get updates straight to your inbox!
The Office of the People’s Advocate, also known as the Ombudsman or the People’s Advocate, represents the National Institution for Human Rights, an independent and impartial institutional entity with the mission of protecting the interests and rights of citizens against abuses and negligence committed by authorities or other powerful entities in the state.
International organizations
- Organizaţia Naţiunilor Unite
- Oficiul Înaltului Comisar ONU pentru Drepturile Omului
- UNICEF Moldova
- UNDP Moldova
- UNHCR Moldova
- Misiunea OSCE în Moldova
- Asociaţia pentru Prevenirea Torturii
- Comisarul pentru Drepturile Omului al Consiliului Europei
- Consiliul Europei
- Delegaţia Uniunii Europene în Republica Moldova
- Curtea Europeană pentru Drepturile Omului
- Oficiul Consiliul Europei în Moldova
Partners
Contacts
Street Calea Iesilor 11/3, Chisinau
Monday - Friday: 8AM - 5PM
© 2024 Avocatul Poporului Ombudsman. All rights reserved.