Opinia Avocatului Poporului privind proiectul Strategiei naționale de sănătate „Sănătatea 2030”
Strategia națională de sănătate „Sănătatea 2030” este parte componentă a politicilor social-economice ale statului, orientată spre modernizarea și dezvoltarea pe termen lung a sistemului de sănătate și are o perioadă de implementare până în anul 2030.
Avocatul Poporului, Ceslav Panico, apreciază includerea de către Ministerul Sănătății în documentul de politici a mai multor domenii strategice de dezvoltare a sistemului de sănătate, o parte dintre acestea sunt ancorate în Strategia națională de dezvoltare „Moldova Europeană 2030” – Servicii de sănătate, Medicamente și dispozitive medicale, Personal medical, Digitalizarea sistemului de sănătate, Finanțarea sistemului de sănătate, Guvernanța sistemului de sănătate.
Dreptul la sănătate nu se limitează numai la îngrijirea medicală oportună și adecvată, ci și la determinanții de bază ai sănătății, cum ar fi accesul la apă potabilă și sanitație adecvată, o aprovizionare adecvată cu alimente sigure, nutriție și locuințe, condiții ocupaționale și de mediu sănătoase și acces la educație și informații relaționate sănătății, inclusiv cu privire la sănătatea sexuală și reproductivă. Un alt aspect important este participarea populației la toate deciziile legate de sănătate la nivel comunitar, național și internațional.[1]
Astfel, Ombudsmanul recomandă asigurarea dreptului la sănătate a persoanelor care cad sub incidența Legii privind azilul în Republica Moldova nr. 270/2008 și a populației din stânga Nistrului, integrarea asistenței medicale în penitenciare, măsuri de responsabilizare a lucrătorilor sistemului medical pentru încălcarea dreptului la sănătate (sistemul de plângeri integrat), dezvoltarea sistemului serviciului de sănătate mintală, cât și includerea Abordării Bazate pe Drepturile Omului (ABDO) în politicile și practicile din sistemul de sănătate.
Strategia națională de sănătate este un document de politică publică de o importanță majoră, motiv pentru care Avocatul Poporului îndeamnă Ministerul Sănătății extinderea termenului consultărilor publice și revizuirea lui ținând cont de sugestiile adiționale propuse.
[1] Comentariul general nr. 4 (2000) al Comitetului pentru drepturile economice, sociale și culturale, disponibil https://www.refworld.org/pdfid/4538838d0.pdf
Подписаться на рассылку
Будьте в курсе последних новостей. Заполните форму ниже и получайте обновления прямо на свой почтовый ящик!
Управление народного адвоката, также известное как Омбудсмен или Народный адвокат, представляет Национальное учреждение по правам человека, независимое и беспристрастное институциональное учреждение, задачей которого является защита интересов и прав граждан от злоупотреблений и халатности, совершаемых властями или другие влиятельные субъекты в государстве.
Международные организации
- Organizaţia Naţiunilor Unite
- Oficiul Înaltului Comisar ONU pentru Drepturile Omului
- UNICEF Moldova
- UNDP Moldova
- UNHCR Moldova
- Misiunea OSCE în Moldova
- Asociaţia pentru Prevenirea Torturii
- Comisarul pentru Drepturile Omului al Consiliului Europei
- Consiliul Europei
- Delegaţia Uniunii Europene în Republica Moldova
- Curtea Europeană pentru Drepturile Omului
- Oficiul Consiliul Europei în Moldova
Партнёры
Контакты
Улица Каля Ешилор 11/3, Кишинёв
Понедельник - Пятница: 08:00 - 17:00
© 2025 Avocatul Poporului Ombudsman. All rights reserved.
