Ombudsman
OMBUDSMANUL COPILULUI

Ombudsmanul Copilului: Relaţiile interumane elev-coleg, elev-profesor, elev-părinte trebuie dezvoltate pe o bază de armonie şi toleranţă, în care puterea de convingere a cuvântului şi nu a violenţei trebuie să primeze

Cu prilejul Zilei internaționale  a nonviolenței în școală, consemnată pe data de 30 ianuarie, Avocatul Poporului pentru drepturile copilului, Maia Bănărescu, reiterează importanța combaterii ferme a acestui fenomen negativ.

Ombudsmanul Copilului amintește că, potrivit art. 35 din Legea Supremă, dreptul la educaţie este garantat şi necesită a fi asigurat de instituţiile de învăţământ cu respectarea principiului nediscriminării, iar instituțiile statului trebuie să creeze un mediu prietens pentru dezvoltarea copilului, inclusiv prin acţiuni continue de prevenire şi combatere a violenţei faţă de copii.

Maia Bănărescu reamintește în context angajamentele asumate de către autorități odată cu ratificarea Convenţiei cu privire la Drepturile Copilului, prin care este consfințit principiul ca toate drepturile să fie aplicate tuturor copiilor fără excepţie şi că statul este obligat să protejeze copii de orice formă de discriminare.

Ombudsmanul Copilului  își reafirmă  îndemnul ca procesul educaţional să fie realizat într-un mod compatibil cu demnitatea copilului ca fiinţă umană și ca autoritățile responsabile de gestionare a procesului educaţional să aplice în mod pozitiv politicile statului în domeniu ori de câte ori vor constata încălcări cu privire la drepturile copilului.

Avocatul Poporului pentru drepturile copilului, Maia Bănărescu a recepționat pe parcursul anului 2020 aproximativ 120 de cereri în care au fost invocate diferite  încălcări ale drepturilor copilului, dintre care  și cereri privitor la aplicarea violenței în instituțiile de învățămînt. Atât cererile recepționate, cât și semnalele parvenite de la copii și de la unii părinți prezintă dovada faptului că fenomenul violenței în școală există și că e nevoie de eforturi susținute pentru contracararea lui.

Pe 30 ianuarie, în mai multe ţări ale lumii este consemnată Ziua internaţională a nonviolenţei în școli. Scopul acestei zile este promovarea ideii de educare a copiilor în armonie, solidaritate şi respect, mesajul principal al acestei zile fiind „Dragoste universală, nonviolenţă şi pace. Dragostea universală este mai bună decât egoismul, nonviolenţa este mai bună decât violenţa şi pacea este mai bună decât războiul”.       

Ombudsmanul Copilului cheamă  elevii, părinții acestora, pedagogii să se pătrundă de mesajul Zilei internaţionale pentru nonviolenţă în școală pentru a contribui la schimbarea de atitudini și comportamente. Toate formele agresiunii întâlnite în şcoli – de la îmbrânceli şi jigniri, până la injurii, vulgarităţi, intimidări fizice şi verbale – trebuie să dispară iar relaţiile interumane elev-coleg, elev-profesor, elev-părinte trebuie dezvoltate pe o bază de armonie şi toleranţă, în care puterea de convingere a cuvântului şi nu a violenţei trebuie să primeze, susține Maia Bănărescu.

PRINT
315
Font Resize